Drazí pozorovatelé mladofrontálních kreací, dovolujeme si Vám tímto představit výsledek našeho půlročního výzkumu královéhradecké městské hromadné popravy. Měřili jsme, kolik lidských životů trvá projet přes Miletu, našimi ctěnými pozadími jsme počítali počty druhů cizopasných členovců v polstrech autobusových sedaček, poslouchali jsme konfliktní rozhovory revizorů s diletantskými černopasažery a došli jsme k finálnímu hodnocení každé z linek brázdících ulice Hradce Králové a jeho okolí. Je až neuvěřitelné, že se nám povedlo opustit pohodlí naší redakční centrály. K tomuto nevídanému úspěchu jistě dopomohl fakt, že jsme vždy rychle obsadili nejčistší sedačky a i přes srdceryvné lamentování přestřičtvrtěstoletního babičstva jsme se odmítli z míst odinstalovat. Jejich pády při prudkých zabržděních autobusu šly koneckonců na dobrou věc. Bez nich by tento článek jistě nevznikl.
Pro příjemné čtení doporučujeme prohlédnout si následující tier list, ve kterém jsou linky oznámkovány, kdy S jsou spoje nejkvalitnější a F jsou taky spoje. V rámci jedné kategorie kvalita zleva doprava upadá. Autobusové linky jsou v článku seřazeny vzestupně, následují školní autobusy a noční autobusy. Celé hodnocení je založeno na našem objektivním názoru, který vám vší silou vnucujeme. Jakékoliv odlišné autobusové ideologie se ihned setkají s tvrdými represemi, a proto je nedoporučujeme.
Mezi hlavní kritéria hodnocení patří:
-
Četnost a pravidelnost jízdy autobusu / trolejbusu \
-
Dochvilnost \
-
Jedinečnost zastávek, kterými autobus / trolejbus projíždí \
-
Vzdálenost od Gymnázia Boženy Němcové a praktičnost při následné snaze dobelhat se do a ze školy \
-
Zda autobus / trolejbus projíždí / neprojíždí vytíženými úseky s dopravními zácpami (Mileta, Gočárova třída…) \
-
Rysy pravidelného spolucestovatelstva (přehršel základkovských dětí) \
-
Počet zastávek \
-
Celkový zážitek z jízdy
Upozornění: Vzhledem ke smutné skutečnosti, že určité části článku vznikly ještě před Vánocemi, budete muset snésti skanzenpřipomínající informace. Tento malý nedostatek nám jistě prominete. Stejně všichni jezdíte autem a o MHD víte asi tolik, co my po tanečních o foxtrotu.
Legenda:
Červená – Proletářské limuzíny
Zelená – Trojfázové autobusy
Černá – Autobusy spánkového deficitu
Žlutá – Epsteinovy autobusy\
1
Jednička je dvojka na steroidech, tak tomu je nejen v bakalářích, ale i v královéhradeckých autobusových linkách. Stejně jako její horší protějšek spojuje Terminál HD s vysokohorským Novým Hradcem, narozdíl od linky číslo 2 co hodinu zajíždí i k Planetáriu. Jezdí velmi často, a to i v prodloužené verzi. Bohužel se prodírá přes rozkopanou Miletu a kromě Planetária spojuje vcelku obyčejné zastávky. Pokud se však člověk při cestě z Boženy na Nový Hradec chce vyhnout lince 2 zaseknuté na Gočárově třídě, je přestup na spoj 1 u Hotelu Garni solidní volba. C-tier.
2
Spoj číslo 2 je jako 1 a 4 po předčasném porodu. Spojuje Terminál HD s Novým Hradcem, nezajíždí však k Planetáriu. Jde o solidní linku, se kterou se lze dostat z Boženy přímým spojem na Moravské Předměstí nebo na Nový Hradec, jezdí velmi často a v kloubové verzi. Zpoždění na Gočárovce a mezi Futurem a Zimním stadionem se vyhnete zřídkakdy. Nebýt kapitalismu a konkurenčního boje, byla by linka číslo 2 hodnocena lépe. Solidní D-tier.
3
Jde o tak speciální spoj, že pro něj byly postaveny hned 2 zastávky - postranní Magistrát a Alessandria. Jako jediný autobus spojuje Plačice s Hradeckým centrem, a zároveň jede na Terminál hromadné popravy přes Muzeum, vyhýbajíc se gočárovské střevní kolice. Míří ze Slezského Předměstí do Plačic, přičemž se vyhýbá celému středoměstskému cirkusu přes Buzuluckou a Dům L. Je to krásný multifunkční spoj, zaslouží si A-tier.
4
Linka číslo 4 je vzácnější verze spoje čísla 2, která místo na Nový Hradec jede na Pod Strání. Z Terminálu HD se vyhýbá Gočárovce přes Centrál. Stejně jako u 2 jde o velkokapacitní verzi autobusu. Pokud chcete zdůvodnění našeho kontroverzního rozhodnutí, tedy zařazení linky 4 nad velmi podobnou a frekventovanější linku 2, vyslechněte naše přirovnání. Linka 2 je jako život a 4 jako smrt. Života má člověk někdy plné zuby, často vás zklame a pošle ke dnu, zvlášť když to nejméně chcete. Smrt přijde jen jednou, přijde však vždy včas a spolehlivě. Stejné je to s autobusovými linkami. C-tier.
5
Linka 5 spojuje Slatinu a Divec v 2. pásmu MHD se zbytkem Hradce Králové. Spoj velmi šikovně kličkuje, aby se vyhl kontaktu s naší školou. Pochopitelné. Bohužel linka projíždí přes úsek Ulrichovo náměstí – Gočárova třída, díky čemuž zpoždění linky obyčejně přesahuje dobu dožití průměrného hradeckého občana. Kromě Slatiny a Divce linka spojuje místa, na která se dostanete mnohem snadněji a hbitěji s jinými atraktivnějšími alternativami. Navíc jezdí velmi sporadicky a nepravidelně. Velmi slabý C-tier.
5š
Slaninské od dálkového autobusu zachraňuje školní spoj 5. Oproti původní 5 má tato linka silně zkrácenou dráhu, která vede pouze přes Slezské Předměstí. Dráha je tak krátká, že je tato linka prakticky využitelná snad výhradně pro Slatinu a přestupující v oblasti Slezského Předměstí, kteří nemají to štěstí a nemají možnost býti do vlečeni až před vrata školy. Tito přeběhlíci však mohou využít prakticky jakékoliv jiné kolemjedoucí linky, zejména pak spoje 27. Nedementujeme však očividnou kvalitu ve stručné přepravě, kterou linka plní znamenitě. A to je pro školní spoj to nejdůležitější. B-tier.
6
Krátký spoj číslo 6 za nic moc nestojí. Jezdí mezi Slezským Předměstím a Terminálem přes prokletou Gočárovku, výhoda krátké trasy je tak ta tam. Jezdí často, ale jen do 3. hodiny odpolední, pak má řidič tohoto spoje padla. Snad jedinou výhodou je fakt, že staví u Magistrátu. Jinak je to linka postradatelná, nahraditelná a většinou zpožděná, nemluvě o nájezdech dětských příživníků ze SNP. Velmi slabý D-tier.
7
Spoj číslo 7 jezdí mezi Terminálem HD a malšovickou exklávou. Je velmi frekventovaný, vyhýbá se Gočárovce a zároveň jede přes Magistrát. Jde o nejideálnější způsob, jak se dopravit do Malšovic, konkurenční 11 jezdí velmi dlouhou zajížďkou. Pokud jste malšovický zemědělec a chcete na protest před Magistrát nasypat hnůj, je spoj čísla 7 právě pro vás. A-tier.
8
Spoj číslo 8 spojuje Pražské Předměstí s Malšovicemi. Jezdí velmi ojediněle a v naprosto hloupé časy. Od našeho gymnázia je velice daleko, tudíž ji s největší pravděpodobností ani nevyužijete. Pokud byste si náhodou mysleli, že se jakožto obyvatel Malšovic touto linkou snadno dostanete na odpolední hodinu hudební očisty na Habrmance, jste na omylu. Linka číslo 8 totiž vyjíždí naposledy v 10:48. Navíc si při každé projížďce vychutnáte 10minutový výhled na semafory u Milety. E-tier.
9
Máte-li chuť na srnčí guláš, je linka číslo 9 přímo pro vás. Jako jediný spoj totiž zajíždí až na lesní hřbitov. Když zvládnete přežít zácpy u Milety, projížďku po Benešovce a nakonec zabít kance, smíte se prohlásit za skutečný vrchol potravního řetězce. Spoj čísla 9 sice nejezdí od Magistrátu, je však vcelku frekventovaný. Proto neváhejte a po obědě běžte přímo z Menzy k Fakultní nemocnici, nastupte na 9 a užijte si odpoledne na samotě u lesa - třeba s Čejchanem. B-tier.
10
Linka 10 jezdí z Terminálu do Plácků a na okraj Plotiště, ojediněle však zajíždí ohlouběji do plotišťského komplexu, párkrát dokonce i k ČKD. Jízdní řád linky 10 vypadá, jako kdybyste opisovali test od svého šprtského spolusedícího, ale nevzali jste si své 15dioptrické brýle. Taková práce by stejně jako tato linka stála za starou bačkoru. Díky existenci linky 15, která dělá v podstatě to samé, ale plodněji, je 10 smutným spojem pro dělnictvo, které po ránu spěchá na šichtu v ČKD v Plotišti. E-tier.
10š
Z pro naši redakci nepochopitelných důvodů jede školní spoj 10š v 13:11. Jede z Plotiště do Plácků, což je pro gybonské souputnictvo naprosto k ničemu. A aby toho nebylo málo, tu samou trasu proráží i obyčejná linka 10, která jede s 20minutovým rozdílem od 10š. Existence této linky je pro naši redakci jen těžko opodstatnitelná. Kdo by pro Dalajlámova balzamovaná stehna jezdil do školy ODPOLEDNE?? Nechť je poznamenáno naše hluboké znechucení nad touto linkou velmi nízkým F-tierem.
11
Spoj 11 objíždí město dlouhým okruhem přes centrum, Slezské Předměstí, Svinary, Malšovu Lhotu, potom se zvrací zpátky na Terminál přes Magistrát. Jde tedy o nejspíše nejhorší způsob dopravy mezi Terminálem a Magistrátem, proto u vědomých absolventů této trasy diagnostikujeme těžkou formu logistické idiocie. Linka 11 jezdí zřídka a pro cesty mezi jednotlivými okrsky lze využít efektivnějších metod. Ideální je zejména i zpříjmení pro cestující vyžadující převoz přes celý Hradec bez zbytečného přestupování. C-tier.
11š
Školní 11 do školy doveze osadníky ze Svinar a Malšovic. Zajíždí až na Slezské Předměstí, pro gybonské studentstvo je však podstatná zastávka u Průmyslové školy, díky které je 11š praktickým spojem pro rychlejší dopravu. Pro Sviňarčany a Malšovčany však případné zaspání průjezdu této linky netvoří dobrý argument pro ulívání se z výuky, neboť obyčejná 11 jede nedlouho po školní a s dostatečnou časovou rezervou. Tím však 11š trochu strádá na kvalitě. Nehledě tohoto faktu však stále jde o praktickou linku, zvláště v případě, že 11 nabere zpoždění. Slabší C-tier.
12
Linka Březhrad - Kingspan spojuje dvě úplně zbytečné části Hradce. Velmi nás v redakci udivilo zjištění, že byla na této lince zřízena zastávka XXXLutz, místo aby linka číslo 12 zajížděla až do Opatovic. Přitom Březhrad Opatovice vcelku obstojně připomíná. Velkou výhodou této linky je její univerzálnost, její trasa totiž spojuje spoustu důležitých míst ve městě jako je nádraží, Magistrát, Centrál a Slezské Předměstí. Prakticky jde o nezevlující linku 6. B-tier.
12š
Oproti obyčejné lince 12 je její školní spoj smradlavě čudný. Vyjíždí v 7:25 z Březhradu, projíždí Pražským Předměstím a končí na Terminálu HD v 7:43. Ani s tankem byste se skrze ranní špičku v centru města neproburcovali, natož s plnou aktovkou na zádech. Linka 12š slouží spíše pro zaspálky, kteří jsou z nouze nuceni přestoupit na Terminálu HD na obyčejnou 12. Spoj by měl podle jízdního řádu na Magistrátu oxidovat v tristních 7:56. I s těmito ryze teoretickými čísly budete ve stresu ještě dřív, než začne působit stresový faktor prvního zvonění. S velmi tupou ranní dopravní špičkou se však prvního řvaní požární hlásič připomínajícího zvonění nedožijete. Tento příběh krásně shrnuje nepraktičnost spoje 12š. Proto, ač vysoký, F-tier.
13
Soudruhu! Vítejte na královéhradecké Transsibiřské magistrále, která vás jako jediná zaveze až na samý okraj světa - do Ruska! Socialismu si na této lince užijete do sytosti. U Aldisu nastoupí hradecká buňka KSČM vracející se z 685. srazu strany, ve Věkoších ze Slávie udělají Jugoslávii, na Pouchově znárodní kostel a nakonec vystoupí na Jednotě v Rusku. A jak se za socialismu říkávalo: dobrého po málu, i tohoto rudého spoje se vaše oči příliš často nenabaží. Oroduje však na Magistrátu a svým dosahem je velice unikátní. Solidní B-tier.
14
Linka číslo 14 spojuje Pražské Předměstí s centrem a Slezským Předměstím. Jde o nejnepraktičtější způsob, jak se dostat z Magistrátu na Slezské Předměstí. I my v naší redakci jsme se párkrát stali oběťmi propagandy nápisu na autobusu čísla 14, který avizoval konečnou stanici na Slezském Předměstí. V domnění, že jde o jeden z mnohých autobusů jezdící přes celé Slezské Předměstí, jsme nastoupili na 14 a následně si užili překrásných 17 minut zevlení na takové krásy, jako je Pouchov nebo Skladištní oblast. Nakonec nás autobus vysypal na Cihelně, tedy na té nejvzdálenější slezskopředměstní zastávce. I přes náš osobní odpor k této lince a jejím nekalým praktikám musíme uznat její frekventovanost a fakt, že jezdí do Pouchova. V mnohém se však podobá své povedenější sestře – číslu 12. Kromě umělého poprsí a lepších vlasů má 12 kratší trasu a zajíždí i do Březhradu. Je to fajnová, ale obměnitelná linka. C-tier.
15
Přestože jezdí linka číslo 15 přes Gočárovku, je třeba si jí vážit. Spojuje totiž hned 3 odlehlá místa, a to Předměřice, Lochenice a Letiště. Je velmi pravděpodobné, že jste o těchto částech našeho krásného města v životě neslyšeli. Pokud jste se však omylem narodili v jedné z těchto oblastí a chcete se vyhnout dálkovému autobusu, nezbývá vám nic jiného než přetrpět naprostou asymetričnost jízdního řádu 15. Ušlechtilý B-tier.
16
Linka 16 spojuje Stěžery, “Svobodné” Dvory, Třebeš, Pouchov a Roudničku s centrem města. Největší nevýhody této linky jsou nízká frekventovanost a nejpodivnější názvy zastávek. Charbuzice, Kravín či Zelenina jsou skutečné skvosty. Přejeme krásný život všem 20 obyvatelům Charbuzic, kterým město zaopatřilo dokonce 2 zastávky. Svou hlavní trasou projíždí vcelku často, propojuje hned několik zapadlých děr, kam nic nejezdí, zároveň neprotíná nejprokletější místa Hradce. A-tier.
16š
Školácký spojovník 16 propojuje Svobodné Dvory, Centrum a Třebeš. Pro žactvo bydlící ve Dvorech je použitelná zastávka Adalbertinum, od kterého lze v případě vlastnictví funkčních dolních končetin dopochodovat včas do školy. Pro případné cestující, kteří míří na Třebeš, hrozí zpoždění u Milety, do školy ale přesto dorazí včas. Linka proto svojí hlavní funkci plní dle standardů. C-tier.
17
Okružní jízdu po zapadlých koutech královéhradecké bezmetropole vám nabídne linka 17. Projíždí přes Gočárovku do Malšovic a Malšovy Lhoty, pak do Svinar, nakonec se přes Stoletou, Magistrát a Atrium vrací na Terminál. Podle jízdního řádu vás tato výprava vyjde na 65 minut vašeho života, díky průjezdu přes Gočárovku, celkovému stavu královéhradecké dopravy a věhlasně podstřelených předpovědí časů jízd Dopravního podniku však lze očekávat, že cesta překročí 80 minut. Řidiči této linky proto musí mít vyvinuté obzvláště velké močové měchýře, aby dokázali přečkat celou cestu v suchu. Linka jezdí pouze jednou za hodinu. B-tier.
18
Linka 18 je linka 20 bez obrny. Jde o jeden z kvalitnějších spojů mířících na Moravské Předměstí. Tvoří okruh mezi Vysokou a Magistrátem. Pokud přežijete generační konflikty mezi dětmi ze Štefánikovky a seniorním osazenstvem z Benešovky, sedíte rázem ve vcelku kvalitní lince. Je ideální pro cesty na obědy do Menzy, bývá však velmi hustě přeosazena. B-tier
19
Linka 19 je velice specifická a těžká na ohodnocení. Podle nálady okružně spojuje Slezské Předměstí, nebo Hlavní nádraží s jednotlivými pavilony Fakultní nemocnice. Jezdí velmi zřídka a po velmi netradiční trase, kdy přeskakuje mnoho důležitých zastávek. Praktické využití nalezne zejména u pravidelných uživatelů gybonského výtahu, tedy u individuí s trvalými či krátkodobými pohybovými postiženími, která vyžadují odbornou pomoc. Naše redakce ji prozatím s těžkým srdcem zařazuje do velmi vysokého E-tieru. Věříme však, že až se gybonovinští agenti pokusí pozastavit náš život, nalezneme skrze linku 19 útočiště ve Fakultní nemocnici. V takovém případě zamíří přímo do S-tieru a získá čestný titul šéfredaktora naší redakce.
20
Absolutně očivypalujícím jízdním řádem oplývá tato linka spojující Vysokou s Moravským Předměstím. Za všedních dní jezdí jen dvakrát, a to v obou případech pár minut po lince číslo 18, která sdílí naprosto obdobnou trasu. Jakým významem je obohacena tato pardubické předměstí připojující linka, ptáte se? Přináší vám útěchu a radost z průměrnosti. Připomíná vám, že tu vždy je někdo zbytečnější, někdo postradatelnější, než jste vy. Vždy tu pro vás bude vaše oblíbená linka číslo 20. S největší pokorou a úctou prohlašujeme tento spoj za F-tier a posíláme pozdravy do depa inženýrům dopravního podniku.
21
Hybrid mezi linkami 18 a 2, linka číslo 21 tvoří okruh mezi Magistrátem a Plachtou u parku. Narozdíl od konkurence jezdí jen zřídka. Pokud máte alespoň 1,5 funkční nohy, je tato linka naprosto postradatelným luxusem vyhrazeným pro seniorní babičky bydlící v oblasti Plachty. Linka sice na Plachtu zajíždí jako jediná, ostatní autobusy však nestaví příliš daleko. Výhodou oproti ostatním linkám je menší obsazenost. Trpí úsekem Zimní stadion – Futurum, kde se tvoří střevní zácpy jak z jídla z menzy, tak z dopravy. Solidní, ale postradatelná linka. D-tier.
22
Autobusový spoj 22 spojující Březhrad s Terminálem jezdí pouze o víkendech. Existenci této linky spojujeme s potřebou březhradského obyvatelstva flexit novými nákupními centry jako XXXLutz. Pokud nechcete strávit víkendový den přeskakováním hranice královéhradeckého a pardubického kraje na konci Březhradu, je tato linka prakticky zbytečná. Zasloužený F-tier.
23
Hodnocení spoje 23 jest velmi ovlivněno srovnáním s linkou 27. Obě linky totiž plní identickou funkci, přičemž 27 má prakticky ve všech ohledech navrch. Pokud ignorujeme jediný ranní bus 23, který vyjíždí z Kingspanu, spojuje linka 23 Slezské Předměstí se Zimním stadionem a Pod Stráním. Jedinou validní výhodou linky 23 je fakt, že zajíždí do Třebše. Jezdí často, ne však tak moc jako 27, bývá zpožděna u Milety a nezajíždí na Nový Hradec. I přes celkovou obstojnost této linky ji řadíme do vysokého C-tieru, a to čistě kvůli její postradatelnosti. Tak, jako svět ani nevzdechne po Buzzu Aldrinovi, 2. člověku, co si klekl na Měsíci, nevzdechneme ani my nad osudem linky 23. Těžký úděl všech druhých jest.
23š
Pro školstvo třebešské a moravskopředměstní jest přistavena linka 23 školní. Mileta nezpůsobuje katastrofální zpoždění vyžadující každoranní omluvení pozdního příchodu. Nic to však nemění na faktu, že jediným rozdílem mezi trasou 23 a 23š je občasná zajížďka 23 do zbytečné skladištní oblasti. S tím, že 23 jede ráno několikrát a v pro školu přijatelné době, není příliš mnoho důvodů nasedat do této ušišlané verze 23. Pokud však máte silnou potřebu sedět v buse už v 7:18, není problém tuto linku zneužít ve svůj prospěch. Slabý D-tier.
24
Linku 24 lze připodobnit lince 23, přičemž její trasa nevede ze Slezského Předměstí, ale z Terminálu HD přes Lipky. Zajíždí do Třebše a na Pod Strání. Oproti konkurenci sice jezdí častěji, pro gybonské užití však není tak prakticky využitelná jako 23, protože nezajíždí na žádné zastávky blízké Magistrátu. K tomu všemu se pravidelně zasekává v dopravní špičce na Miletě. Celkově je spoj 24 solidní, ale postradatelný. Název linky spojujeme s faktem, že jako jediný autobus zajíždějící na Pod Strání funguje i 24. prosince večer. Proto až budete na Vánoce myslet na své příbuzné a blízké, vzpomeňte si i na nebohého řidiče, který musí mimo kruh své rodiny robotovat ve jménu vyššího společenského blaha. Snad budou konečně po vašem šlechetném aktu vyslyšeny vaše modlitby a konečně i vy na 13. pokus obdržíte svůj řidičský průkaz. Možná. Solidní D-tier.
25
Ne přespříliš často jezdící linka 25 spojuje Věkoše, Slezské Předměstí, Malšovice, Moravské Předměstí a Třebeš. Vyhýbá se tak hlavním zácpoidním hotspotů našeho leckdyucpaného města. Díky tomu se v případě nutnosti přesunu na Moravské Předměstí či Malšovice čas od času vyplatí využít přestupu na Slezském Předměstí, a tím si zpříjemnit pouť. Takovýto manévr však vyžaduje logisticky propracované uvažování a koordinaci alespoň na úrovni naší redakce, zejména kvůli nízké frekventovanosti této linky. Vhodné je též upozornit na občasné zájezdy linky 25 na letiště. Lepší C-tier.
25š
Školní verze linky 25 spojuje Roudničku a Moravské Předměstí s výuční oblastí Slezského Předměstí. Pro roudničkovské etnikum je to asi nejlepší způsob ranní dopravy ke Gybonu, přestože 25š staví až u Alessandrie. S následným přestupem na houf busních linek táhnoucích směrem na Magistrát se lze včas doplahočit do školy. Z Moravského Předměstí vede tímto směrem vícero spojů, pokud je však vaše destinace v přímé blízkosti zastávek 25š, není lepšího spoje. D-tier.
26
Linka číslo 26 patří přímo do F-tieru. Fakt, že nejde o jedinou možnost, jak se vyhnout mordoru v podobě dálkového autobusu ze Stěžer, je až směšná. Autobus jede pouze 2krát za celý den v obou směrech. Pro nebohého stěžerského vlastníka 2. pásma MHD, který by se chtěl dostat včas ke Gybonu, to znamená, že se ráno musí již v 7:04 dostavit na zastávku, přestoupit na Terminálu hromadné popravy, doufat, že se vyhne gočárovskému peklu, a při troše štěstí a bez přezutí doběhne v 9:40 do třídy. Nemluvě o cestě zpátky. Nevlastníte-li buldozer, zácpami se po 2. hodině včas k Terminálu neprorvete. Autobus 26 vám většinou ujede. Ignorujte zkrátka existenci této linky, jako ignorujete klasifikaci v chemii, a jezděte místo toho mnohem příjemnějším spojem 16. Velmi nízký F-tier.
27
Linku 27 považujeme za nejlepšího kandidáta na titul krále spamu. Jezdí vždycky, všude a pořád. Neobvyklým úkazem je i takzvaná mezidruhová karoseriová kopulace, kdy se 2 linky 27 díky zvýšenému provozu a nízkému rozdílu mezi časy výjezdů jednotlivých spojů autobusy (a často i trolejbusy) dojíždí a doslova navzájem dotýkají. Tato romantická inscentace napomáhá zvládání časté přeplněnosti, která je způsobena vysokou popularitou této linky. A není se čemu divit. Linka spojuje Slezské Předměstí s Moravským Předměstím a Pod Stráním, čas od času se ledabyle doškrábe na Nový Hradec. Je tak nejspíše nejuniverzálnějším spojem, který míří tímto směrem. Paradoxně je největší nevýhodou tohoto spoje právě jeho úžasnost a popularita, protože bývá často přeplněn. I z tohoto důvodu je často osazen prodlužovačkou. Pokud jste benešovským patriotem a chcete se něčím chlubit oproti výsostnějším krajinám města, využijte zejména nízkých cen pohonných hmot (drogy) a právě linky 27. Vysoký A-tier.
33
Pro jízdu do školy je tato linka krajně nevhodná, jezdí jen o víkendech. Tvoří okružní jízdu mezi Pod Strání a Slezským Předměstí, při které se 2x zasekne v zácpě na Miletě. Jde o ideální linku pro důchodce z Moravského Předměstí, kteří si jdou na Magistrát osobně vyzvednout svůj měsíční důchod. D-tier kvůli absenci během pracovních dnů.
51
Noční spoj 51 je nejspíše nejlepším svého druhu v použitelnosti. Propojuje Aldis, nádraží, Lipky, Třebeš, Moravské Předměstí, Nový Hradec, Malšovice a Slezské Předměstí. Jede 2krát o všedních dnech a 4krát o víkendech. Jeho hlavní předností oproti svým bratřím je právě směr od Aldisu a Střelnice. Noční spoj 51 proto využijí všichni brzyprchající účastníci maturáků a věnečků, kteří nemají žádný jiný odvoz a nemají dostatečně vyvinutou maturitu pro přežití after party. Obvykle se cestující tohoto autobusu řadí na stupeň Františka Nepila, v lepším případě na stupeň We-richovců. Pokud ovšem náhodou potkáte fajn šmekra vyšších úrovní, znamená to, že stihl vyvrcholit ještě před půlnocí. Působivé (pro nechápající nevzdělance viz. Maturitní stres slovutného vrchního zevlaře Tomáše Bati). Jeho obdobou je linka 52, která sjíždí stejnou trasu, avšak v opačném směru. Kromě maturitní uprchlické vlny, spojení mnoha klíčových lokací a klasicky nočního neprovozu tato linka trpí klasickými neduhy nočních linek. Jede jen v peprné hodiny, málokrát, pro dopravu do školy je krajně nevhodná. Smrdutý D-tier.
52
Spoj 51 jede pouze jedním směrem, opačný směr má na starost šofér noční linky 52. Pro spoj 52 platí to samé jako pro 51, jenže místo k návratu domů z chlastacího hýření má přesně opačný účinek. Jede taktéž 2krát o všedních dnech a 4krát o víkendech v obdobné časy jako jeho sesterská linka. Pokud zahlédnete v této lince někoho, kdo jede do Aldisu nebo na Střelnici na maturák nebo na věneček, je naprosto jasné, že bude tančit maximálně tak u baru s tvrdým alkoholem. Tou dobou, co tento spoj dorazí k této destinaci jsou totiž všechny oficiality dávno ty tam. Proto je opačný nejen směr, ale i záměry cestujících oproti 51. V této lince sedí jen Ti, co chtějí vymetat afterparty a domů jet namol opilí na nextbiku. Není výjimkou, že se zde vyskytnou i jedinci, kteří přesáhnou Zemanův stupeň, či dokonce stupeň Likvidace s velkým L Tylovy stupnice maturity (pro nechápající nevzdělance viz. Maturitní stres slovutného vrchního zevlaře Tomáše Bati). Krom toho však linka postrádá mnoha praktických využití. Jezdí málo, v nekřesťanskou hodinu a za nekřesťanské peníze pro řidiče, kteří musí trpět noční trasu a cestující. E-tier.
53
Noční linka 53 pádí z Plačic přes Kukleny, Nádraží a Moravské Předměstí až na Nový Hradec. Kromě klasických neduhů nočních spojů tato linka navíc jezdí pouze o víkendech. Není tedy sporu o tom, že kromě novohradeckých mafiánů a plačických gangů tuto linku příliš mnoho lidí nevyužije. A už vůbec k přepravě do školy. Navíc polovina autobusů vyjíždí až z nádraží. F-tier
54
Noční(k) spoj 54 je spoj 53 v opačném směru se stejnými neduhy a stejnou problematikou. Kvůli lenosti naší redakce buďte se vší úctou odkázáni na sesterskou linku, pro kterou platí obdobné metriky. Nechce se nám lámat si hlavu nad zajímavým šprýmem nad takto nadbytečnou linkou. F-tier.
Nextbike
S kapitalismem a volným trhem bohužel přichází i konkurenční boj. MHD HK dnes již zdaleka nemá monopol na šetrnější způsob cestování, někteří lidé totiž nově používají nohy. Bystroocí však zaregistrovali kolostanice rozmístěné po prakticky všech koutech královéhradecké metropole i jejího okolí. Chlebomáslový pohon královéhradeckých bicyklistů na nextbicích je doplněn 15minutovým intervalem, za který řidič neplatí ani hřivnu. Nekomentujeme-li fakt, že tento fenomén vede mladistvé k inklinaci k jízdě bez helmy, je Nextbike neodiskuvatelným vítězem a patří mu S-tier.